STATUT
Krajowego Biura Organizacyjnego Światowych Dni Młodzieży
Rozdział I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
Art. 1
Krajowe Biuro Organizacyjne Światowych Dni Młodzieży, zwane dalej Krajowym Biurem ŚDM, jest kościelną jednostką organizacyjną, erygowaną przez Konferencję Episkopatu Polski dekretem z dnia 21 grudnia 2009 r.
Art. 2
Krajowe Biuro ŚDM posiada osobowość prawną.
Art. 3
Siedzibą Krajowego Biura ŚDM jest Warszawa.
Art. 4
- Krajowe Biuro ŚDM posiada zasięg działania ogólnopolski.
- Dla pełniejszej realizacji swoich celów, Krajowe Biuro ŚDM może prowadzić działalność poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
Art. 5
- Krajowe Biuro ŚDM działa w oparciu o przepisy Kodeksu Prawa Kanonicznego, Statutu oraz ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1347, z późn. zm.).
- Nadzór nad działalnością Krajowego Biura ŚDM sprawuje Konferencja Episkopatu Polski.
Rozdział II. CELE I ZADANIA
Art. 6
Celem Krajowego Biura ŚDM jest w szczególności:
- promocja i rozpowszechnianie papieskiego nauczania do młodych, w szczególności idei Światowych Dni Młodzieży;
- koordynacja przygotowań, zgłoszeń oraz uczestnictwa polskich grup w światowych spotkaniach młodzieży;
- koordynacja przygotowań, zgłoszeń oraz uczestnictwa polskich wolontariuszy w światowych spotkaniach młodzieży;
- zapewnienie opieki duchowej, prawnej i logistycznej polskim uczestnikom podczas trwania Światowych Dni Młodzieży;
- wspieranie działalności ewangelizacyjnej, społecznej, charytatywnej i kulturowej podczas światowych spotkań młodzieży, w szczególności prowadzonej przez polskie grupy;
- wspieranie działalności duszpasterstw i centrów młodzieżowych zaangażowanych bezpośrednio w przygotowania do Światowych Dni Młodzieży;
- reprezentowanie polskich grup podczas spotkań międzynarodowych związanych z organizacją Światowych Dni Młodzieży.
Art. 7
Krajowe Biuro ŚDM realizuje swoje cele poprzez:
- świadczenie bezpośredniej pomocy organizacyjnej, rzeczowej i finansowej na rzecz polskich grup zgłoszonych na światowe spotkania młodzieży;
- świadczenie bezpośredniej pomocy organizacyjnej, rzeczowej i finansowej na rzecz opiekunów polskich grup oraz polskich wolontariuszy;
- organizowanie spotkań, konferencji, szkoleń, kursów i warsztatów przygotowujących do światowych spotkań młodzieży;
- udział w międzynarodowych spotkaniach przygotowujących światowe spotkania młodzieży;
- współpracę z organizatorami Światowych Dni Młodzieży, w szczególności z Dykasterią ds. Świeckich, Rodziny i Życia oraz komitetami Światowych Dni Młodzieży w poszczególnych krajach;
- współpracę z koordynatorami Światowych Dni Młodzieży w poszczególnych diecezjach, ruchach i wspólnotach;
- współpracę z innymi osobami prawnymi i fizycznymi w kraju i zagranicą zainteresowanymi realizacją celów Krajowego Biura ŚDM, w szczególności z polskimi placówkami dyplomatycznymi w krajach organizowania spotkań oraz ambasadami państw je organizujących;
- prowadzenie stałego sekretariatu w czasie okresu przygotowań oraz polskiej kwatery ŚDM w czasie trwania Światowego Dnia Młodzieży;
- zbieranie środków finansowych i rzeczowych, przeznaczonych na realizację celów statutowych Krajowego Biura ŚDM.
Rozdział III. WŁADZE KRAJOWEGO BIURA ŚDM
Art. 8
Organami Krajowego Biura ŚDM są:
- Dyrektor;
- Komisja Nadzorcza.
Art. 9
Dyrektor Krajowego Biura ŚDM powoływany jest przez Konferencję Episkopatu Polski na wniosek Przewodniczącego Rady Konferencji Episkopatu Polski ds. Duszpasterstwa Młodzieży, na 5-letnią kadencję, która może być ponawiana.
Do zadań Dyrektora należy w szczególności:
- kierowanie działalnością Krajowego Biura ŚDM;
- reprezentowanie jednoosobowo i występowanie w imieniu Krajowego Biura ŚDM zgodnie z przepisami prawa, z uwzględnieniem art. 16 ust. 2 i 3;
- realizacja celów statutowych;
- przygotowywanie projektu działalności i budżetu na rok następny w porozumieniu z Przewodniczącym Rady Konferencji Episkopatu Polski ds. Duszpasterstwa Młodzieży, zwanym również Przewodniczącym Rady KEP ds. Duszpasterstwa Młodzieży;
- sprawowanie zarządu majątkiem Krajowego Biura ŚDM, prowadzenie spraw majątkowych według zasad prawidłowej gospodarki i dla osiągnięcia celów Krajowego Biura ŚDM;
- sporządzanie rocznego sprawozdania z wykonania budżetu oraz działalności gospodarczej i przedstawianie go najpierw do zatwierdzenia Komisji Nadzorczej, a po uzyskaniu jej aprobaty - Komisji Rewizyjnej Konferencji Episkopatu Polski za pośrednictwem Ekonoma Konferencji Episkopatu Polski;
- podejmowanie decyzji o zatrudnianiu pracowników Krajowego Biura ŚDM. '
Art. 11
- Organem kontrolnym Krajowego Biura ŚDM jest Komisja Nadzorcza.
- Komisja Nadzorcza składa się z trzech do pięciu osób, w tym Przewodniczącego Rady KEP ds. Duszpasterstwa Młodzieży, powoływanych przez Konferencję Episkopatu Polski na okres pięciu lat, bez ograniczania liczby kadencji.
- Na czele Komisji Nadzorczej - jako jej Przewodniczący - stoi Przewodniczący Rady KEP ds. Duszpasterstwa Młodzieży.
- Członkostwo w Komisji Nadzorczej ustaje z chwilą pisemnej rezygnacji członka Komisji, z chwilą jego odwołania, śmierci lub upływu kadencji.
Art. 12
Członkowie Komisji Nadzorczej nie mogą:
- pozostawać w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia wobec Dyrektora Krajowego Biura ŚDM;
- być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwa z winy umyślnej;
- otrzymywać z tytułu członkostwa w Komisji Nadzorczej zwrotu uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenia w wysokości wyższej niż przewidziana w odrębnych przepisach dotyczących wynagradzania osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi.
Art. 13
Do kompetencji Komisji Nadzorczej należy:
- kontrola działalności Krajowego Biura ŚDM w zakresie realizacji jej celów;
- kontrola działalności majątkowej i finansowej Krajowego Biura ŚDM.
Art. 14
Komisja Nadzorcza w celu wykonania swoich zadań kontrolnych, jest uprawniona do:
- żądania przedstawienia wszelkich dokumentów dotyczących działalności Krajowego Biura ŚDM;
- żądania od Dyrektora złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień.
Rozdział IV. MAJĄTEK I DOCHODY KRAJOWEGO BIURA ŚDM
Art. 15
Krajowe Biuro ŚDM ma prawo posiadania, nabywania i zbywania majątku ruchomego i nieruchomego, praw rzeczowych, otwierania kont bankowych.
Art. 16
- Dochody Krajowego Biura ŚDM pochodzą w szczególności z:
- darowizn, spadków i zapisów;
- publicznych zbiórek;
- dotacji, przekazywanych na zasadach obowiązujących podmioty nienależące do sektora finansów publicznych;
- odsetek bankowych;
- dochodów z majątku nieruchomego i ruchomego;
- prowadzenia działalności gospodarczej. Dochody uzyskane z działalności gospodarczej w całości przeznaczone będą na działalność statutową.
- Oświadczenia woli w imieniu Krajowego Biura ŚDM w sprawach nieprzekraczających kwoty 100.000 zł składa Dyrektor, natomiast powyżej tej kwoty wymagana jest zgoda Przewodniczącego Rady KEP ds. Duszpasterstwa Młodzieży.
- W przypadku alienacji o wartości powyżej 100.000 euro, ale poniżej najwyższej sumy określonej przez Konferencję Episkopatu Polski, potrzebna jest zgoda Konferencji Episkopatu Polski, a w sytuacjach niecierpiących zwłoki Prezydium Konferencji Episkopatu Polski, wydana po uzyskaniu opinii Przewodniczącego Rady KEP ds. Duszpasterstwa Młodzieży. Alienacja o wartości powyżej najwyższej sumy określonej przez Konferencję Episkopatu Polski, oraz w przypadkach, o których mowa w kan. 1292 § 2 KPK, wymaga ponadto zgody Stolicy Apostolskiej.
Rozdział V. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
Art. 17
Zmiany w Statucie mogą być wprowadzane przez Konferencję Episkopatu Polski z własnej inicjatywy lub na wniosek Przewodniczącego Rady Konferencji Episkopatu Polski ds. Duszpasterstwa Młodzieży.
Art. 18
- Przekształcenie lub likwidacja Krajowego Biura Wersja do pobrania w PDFŚDM należy do Konferencji Episkopatu Polski.
- W przypadku likwidacji Krajowego Biura ŚDM, o przeznaczeniu majątku decyduje Konferencja Episkopatu Polski.
Rozdział VI. PRZEPISY PRZEJŚCIOWE
Art. 19
- Pięcioletnia kadencja aktualnego Dyrektora powołanego na czas nieokreślony - do odwołania, będzie liczona od dnia jego powołania przez Konferencję Episkopatu Polski.
- Tekst jednolity Statutu został zatwierdzony przez Konferencję Episkopatu Polski na mocy uchwały nr 21/395/2023 z dnia 13 czerwca 2023 r.
+ Artur G. Mizinski Sekretarz Generalny KEP
+ Stanisław Gądecki Przewodniczący KEP
Wejście w życie z dniem 1 stycznia 2024 r.